
آموزش سگمنتیشن در مارکتینگ اتومیشن یونکسو:
سگمنتیشن در ابزار مارکتینگ اتومیشن یونکسو بر اساس تعدادی قوائد و شروط پیاده سازی میشود. همینجا و در ابتدای توضیحات بیان کنم که دستیار هوشمند ما از این قوائد مطلع هست و به راحتی میتوانید از دستیار کمک بگیرید تا سگمنتیشن خود را پیاده سازی کنید.
سگمنتیشن یونکسو بسیار حرفهای و قدرتمند است و هرگونه سگمنتیشن را میتواند شامل شود.
به منظور سگمنت کردن کاربران در پلتفرم از یک الگو بهره برده ایم. الگو متشکل از یک یا چند شرط است. الگوی کلی به این شکل است:
{
"cond1": [],
"cond2": [],
"cond3": [],
"exp": "cond1 or (cond2 and cond3)"
}
شروط بر روی فیلدهای کاربر “on”: “user” یا رخدادهای کاربر “on”: “event” یا تگ های کاربر “on”: “tag” اعمال میشوند.
همچنین “on”: “!event” یعنی آن ایونت را نداشته باشد و “on”: “!tag” یعنی آن تگ را نداشته باشد.
وقتی بخواهیم دنباله ای از شروطی را برای یک کاربر بررسی کنیم همگی باید در یک آرایه cond قرار بگیرد.
قست exp بیانگر ترکیب شروط تعریف شده است که می تواند ترکیبی از cond های تعریف شده، and، or و پرانتزگذاری تشکیل شود.
برای زمان از عبارت هایی شبیه “$gte”: “7da” استفاده شده است. ابتدا یک عدد سپس یک حرف ( m برای دقیقه، h برای ساعت، d برای روز و x برای ماه) و نهایتا حرف a یعنی ago. مثلا 7da یعنی هفت روز قبل
مثال: کاربرانی که در1 تا 2 روز گذشته محصولی را دیدهاند اما در 2 روز گذشته خرید نداشته اند و تگ firstPurchase را ندارند و city آنها شیراز است و ایمیل دارند اما موبایل ندارند یا کاربرانی که تگ firstPurchase را دارند اما تگ secondPurchase را ندارند.
{
"cond1": [
{
"on": "event",
"condition": {
"name": "itemView",
"time": {
"$gte": "2da",
"$lte": "1da"
}
}
},
{
"on": "!event",
"condition": {
"name": "purchaseComplete",
"time": {
"$gte": "2da"
}
}
},
{
"on": "user",
"condition": {
"city": "شیراز",
"email": {
"$exists": true,
"$ne": ""
},
"mobile": {
"$exists": false
}
}
},
{
"on": "!tag",
"condition": {
"name": "firstPurchase"
}
}
],
"cond2": [
{
"on": "tag",
"condition": {
"name": "firstPurchase"
}
},
{
"on": "!tag",
"condition": {
"name": "secondPurchase"
}
}
],
"exp": "cond1 or cond2"
}
چند مثال دیگر رو میزنیم تا بیشتر متوجه بشوید. در این مثال کاربرانی را سگمنت میکنیم که محصولی را در یک تا دو ساعت گذشته به سبد خرید خود اضاف کرده اند اما در این دو ساعت خریدشان را نهایی نکرده اند و موبایل یا وبپوش دارند و تگ cartRecoveryTag را ندارند.
{
"cond1": [
{
"on": "event",
"condition": {
"name": "itemAddToCart",
"time": {
"$gte": "2ha",
"$lte": "1ha"
}
}
},
{
"on": "!event",
"condition": {
"name": "purchaseComplete",
"time": {
"$gte": "2ha"
}
}
},
{
"on": "user",
"condition": {
"$or": [
{
"mobile": {
"$exists": true,
"$ne": ""
}
},
{
"webPushTokens": {
"$ne": []
}
}
]
}
},
{
"on": "!tag",
"condition": {
"name": "cartRecoveryTag"
}
}
],
"exp": "cond1"
}
ویدئوی آموزشی زیر نحوهی ساخت و استفاده از سگمنت را در ابزار مارکتینگ اتومیشن یونکسو آموزش میدهد.