
بالاخره تصمیم گرفتهاید با سرمایهگذاری در یک ابزار مارکتینگ اتومیشن، بازاریابی خود را به سطح بعدی ببرید تبریک میگویم!
اما با شروع تحقیقات خود، به زودی متوجه میشوید که از سال 2019 بیش از 7000 راه حل اتوماسیون بازاریابی در دسترس است. چگونه خواهید فهمید کدام پلتفرم برای کسب و کار تجارت الکترونیک شما مناسب است؟
مانند هر سوال تجاری پیچیده، پاسخ این است: بستگی دارد.
در این پست، هفت عامل مهم راهنمای انتخاب پلتفرم مارکتینگ اتومیشن مناسب برای کسب و کار آنلاین شما که باید در نظر بگیرید، پوشش خواهیم داد. این عوامل در نهایت به شما کمک میکنند تصمیمی مطمئنتر و آگاهانهتر در مورد آینده پشته فناوری خود بگیرید.
اما ابتدا، بیایید در مورد اینکه چرا کسب و کارهای تجارت الکترونیک همیشه باید از نوعی پلتفرم اتوماسیون بازاریابی استفاده کنند، صحبت کنیم.
چرا از مارکتینگ اتومیشن برای تجارت الکترونیک استفاده کنیم؟
اتوماسیون بازاریابی از نرمافزار آنلاین برای اجرای خودکار وظایف بازاریابی شما، مانند ارسال ایمیل، رشد پایگاه داده و جمعآوری دادهها برای کمک به هدایت استراتژی شما استفاده میکند. اگرچه به طور معمول برای آسانتر کردن زندگی بازاریابان دیجیتال شناخته میشود (که من کاملاً میتوانم آن را تأیید کنم)، اما به مقیاسپذیری کسبوکار تجارت الکترونیک شما نیز کمک میکند.
در یونکسو، ما به برندهای تجارت الکترونیک کمک میکنیم تا از قدرت اتوماسیون بازاریابی استفاده کنند، مطالعه مقاله مهم ترین مزایای مارکتینگ اتومیشن به خوبی در این مورد به شما کمک میکند. در اینجا لیستی از برخی از مزایای فوری که مشتریان ما پس از پیادهسازی به دست آوردهاند، آورده شده است:
- کاهش هزینههای جذب مشتری
- افزایش میانگین ارزش سفارش (AOV) مشتریان
- تبدیل خریداران یکباره به مشتریان وفادار و تکراری
- افزایش دفعات خرید
- بهبود نرخ تبدیل با ایمیلهای خودکار (به عنوان مثال، ایمیلهای سبد خرید رها شده)
پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی مناسب برای تجارت الکترونیک
با وجود هزاران راه حل اتوماسیون بازاریابی موجود، انتخاب گزینه مناسب برای شرکت شما میتواند دشوار باشد. از آنجا که سفر خریدار و چرخه فروش بین تجارت الکترونیک و سایر انواع کسب و کارها متفاوت است، برخی از پلتفرمها ممکن است فاقد ابزارها و ویژگیهای مورد نیاز شما برای مدیریت چرخه عمر مشتری باشند.
تحقیقات خود را با بررسی ابزارهای مارکتینگ اتومیشن که راه حل خاصی برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک دارند، آغاز کنید، از جمله:
- HubSpot
- EngageBay
- Klaviyo
- ActiveCampaign
- Drip
- Ontraport
برای آشنایی بیشتر با انواع ابزارهای خارجی میتونین به مقاله 20 ابزار برتر مارکتینگ اتومیشن مراجعه کنید. سپس، از هفت عامل زیر برای هدایت فرآیند ارزیابی خود و کمک به تصمیمگیری بهتر در خرید استفاده کنید.
هفت نکته کلیدی برای انتخاب سیستم مارکتینگ اتومیشن ایدهآل
رابط کاربری نرم افزار
ابتدا، در نظر بگیرید که رابط کاربری پلتفرم چقدر ساده یا پیچیده طراحی شده است. بسیاری، اگر نگوییم همه، پلتفرمها ادعا میکنند که یک پلتفرم بصری و آسان برای استفاده دارند اما همیشه اینطور نیست.
برای اینکه بفهمید آیا رابط کاربری پلتفرم برای شما آسان خواهد بود یا خیر، درخواست یک دمو از پلتفرم کنید. هنگام آزمایش هر پلتفرم، از خود بپرسید:
- آیا پیمایش واضحی وجود دارد؟ سعی کنید یک ایمیل ایجاد کنید یا به تجزیه و تحلیل دسترسی پیدا کنید، و ببینید آیا انجام این وظایف ساده دشوار است یا خیر.
- آیا اطلاعات متنی وجود دارد؟ اگر عناوین مبهم یا گیجکننده هستند، برخی از پلتفرمها اطلاعات متنی را در زیر یا هنگام قرار دادن نشانگر ماوس روی عنوان ارائه میدهند.
- آیا برای انجام یک کار ساده مجبور به عبور از مراحل متعدد بودید؟ اگر چنین است، این میتواند در طولانی مدت مانع از کارایی شما شود.
معمولاً وقتی کار با یک پلتفرم جدید را شروع میکنید، باید مدتی را برای یادگیری آن صرف کنید. به عنوان یک کسب و کار تجارت الکترونیک، احتمالاً کارهای مهم دیگری هم دارید، مثل آمادهسازی سفارشهای آنلاین یا اجرای کمپینهای تبلیغاتی. پس حتماً رابط کاربری پلتفرم را امتحان کنید تا ببینید چقدر طول میکشد تا کار با آن را یاد بگیرید و بتوانید از آن استفاده کنید.
ویژگیها و ادغامهای بومی
هر پلتفرم اتوماسیون بازاریابی ویژگیهای متفاوتی را ارائه میدهد، بنابراین مطمئن شوید پلتفرمی را انتخاب میکنید که قابلیتهای مورد نیاز شما را داشته باشد. همچنین، فناوریهای موجودی که از قبل دارید را در نظر بگیرید. ممکن است فناوریهای موجودی داشته باشید که بخواهید با پلتفرم جدید خود ادغام کنید.
هنگام مقایسه پلتفرمها، از خود بپرسید:
- آیا پلتفرم ویژگیهای مورد نیاز شما را دارد؟ تهیه لیستی از ویژگیهایی که قبل از انجام تحقیق نیاز دارید، میتواند به شما کمک کند تا روی انتخاب پلتفرم مناسب متمرکز بمانید.
- آیا سیستم به طور بومی با فناوریهای موجود شما ادغام میشود؟ این امر اتصال و انتقال دادهها را در پلتفرمهای موجود شما آسانتر میکند.
- آیا سیستم دارای API باز است؟ اگر قصد دارید یک توسعهدهنده داراییهای سفارشی ایجاد کند، این موضوع میتواند ضروری باشد.
به عنوان یک شرکت تجارت الکترونیک، ممکن است فروشگاه آنلاین خود را در یک پلتفرم متفاوت، مانند Shopify، داشته باشید. در این صورت، اطمینان از اینکه فروشگاه شما به طور بومی با پلتفرم اتوماسیون بازاریابی جدید شما ادغام میشود، ضروری است. این امر راهاندازی کمپینهای پرورش سرنخ خودکار شما را که بر اساس فعالیت وبسایت مخاطب شما است، آسانتر میکند.
خدمات پشتیبانی مشتری
هنگام ورود به یک سیستم جدید و ناآشنا، میخواهید بهترین کمک ممکن را دریافت کنید. مهم است که بدانید فناوری بینقص نیست و ممکن است مشکلاتی پیش بیاید بنابراین داشتن کمک اضافی برای حل مشکل منحصر به فرد شما میتواند حیاتی باشد.
هنگام خرید یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی جدید، معمولاً نوعی پشتیبانی فنی ارائه میشود، با این حال، نوع پشتیبانی موجود میتواند متفاوت باشد.
از خود بپرسید:
- چه نوع پشتیبانی مشتری در دسترس است؟ رایجترین نوع پشتیبانی از طریق تلفن، ایمیل یا چت زنده ارائه میشود. ارتباط با یک انسان واقعی (به جای یک ربات چت) میتواند به شما در حل مشکلات منحصر به فرد کمک کند.
- چقدر سریع میتوانید پاسخ دریافت کنید؟ گاهی اوقات پشتیبانی 24 ساعته در دسترس است و گاهی اوقات ممکن است 24 ساعت منتظر بمانید.
- اگر پشتیبانی مشتری در دسترس نیست، آیا منابع دیگری وجود دارد که بتوانید از آنها استفاده کنید؟ ممکن است پشتیبانی مشتری یک گزینه نباشد، ممکن است نیاز به هزینه اضافی داشته باشد که توان پرداخت آن را ندارید، یا فقط 24 ساعته در دسترس نباشد. برای این موارد، انجمنهای آنلاین یا مستندات آنلاین میتوانند این شکافها را پر کنند.
به خصوص اگر زمان یا کمک اضافی برای حل یک مشکل را ندارید، پشتیبانی مشتری میتواند یک عامل ضروری برای اولویتبندی هنگام مقایسه پلتفرمهای مختلف اتوماسیون بازاریابی باشد.
-
منابع یادگیری
هنگام خرید یک ابزار اتوماسیون بازاریابی جدید، در دسترس بودن منابع آنلاین میتواند به شما کمک کند تا بیشترین بهره را از سیستم جدید خود ببرید. برخی از پلتفرمها راهنما، ویدیوهای آموزشی یا حتی وبینارهایی دارند که میتوانند به شما در یادگیری نحوه استفاده از ابزار کمک کنند.
به عنوان مثال، آکادمی یونکسو یک منبع آموزشی آنلاین عالی است. در داخل آکادمی، انواع ویدیوهای آموزشی را خواهید یافت که به شما یاد میدهند چگونه یک کاربر پیشرفته یونکسو شوید.
هنگام انتخاب یک پلتفرم و تحقیق در مورد منابع آموزشی آنها، از خود بپرسید:
- این منابع چه چیزی را به شما آموزش میدهند؟ برخی ممکن است ویدیوهای آموزشی سریع در مورد نحوه شروع کار با پلتفرم باشند، یا برخی ممکن است ماژولهای آموزشی جامع با ارائه گواهینامه داشته باشند.
- چگونه میتوانید به این منابع دسترسی پیدا کنید؟ بیشتر آنها رایگان و به راحتی آنلاین در دسترس هستند، اما ممکن است همیشه اینطور نباشد.
- آیا این منابع بهروز هستند؟ میخواهید مطمئن شوید که منابع شما در زمان خرید پلتفرم اتوماسیون بازاریابی مرتبط هستند.
تعداد کاربران و بازخوردها
اگرچه انتخاب پلتفرم مناسب برای کسب و کار تجارت الکترونیک شما واقعاً به نیازها و اهداف شخصی شرکت شما بستگی دارد، اما میخواهید بدانید که سایر کاربران این ابزار چگونه بیشترین بهره را از آن میبرند. برای درک بیشتر ضرورت استفاده از ابزار برای شرکت های B2B میتونین از مقاله 10 مزیت استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای کسب و کارهای B2B کمک بگیرید.
به دنبال مطالعات موردی یا توصیفات ویدیویی باشید که مشتریان موجود در مورد تجربه خود با این ابزار صحبت میکنند. برای دریافت یک بررسی معتبرتر از پلتفرم، از سایتهای بررسی خارجی مانند مقایسه نرمافزارهای اتوماسیون بازاریابی G2 استفاده کنید. G2 یک منبع قابل اعتماد است که نظرات همتایان و رتبهبندی ستارهای محصولات تجاری را تشویق میکند.
هنگام تحقیق در مورد هر پلتفرم، از خود بپرسید:
- چند کاربر و شرکت در این پلتفرم حضور دارند؟ اندازه پایگاه کاربری سیستم میتواند نشان دهنده محبوبیت آن باشد.
- آیا این پلتفرم بیشتر توسط شرکتهای B2B یا B2C/تجارت الکترونیک استفاده میشود؟ برخی از پلتفرمها به وضوح برای شرکتهای B2B هستند و ممکن است فاقد ویژگیهای ضروری تجارت الکترونیک باشند.
- دیگران در مورد این پلتفرم چه میگویند؟ خواندن نظرات از یک منبع خارجی میتواند دیدگاه معتبرتری ارائه دهد.
قیمت گذاری
ساختارهای قیمتگذاری میتوانند از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متفاوت باشند، اما بیشتر آنها قیمت مشخصی به ازای تعداد مخاطبین خواهند داشت. هنگام تحقیق در مورد قیمتگذاری پلتفرمهای مختلف، از خود بپرسید:
- قیمت پایه پلتفرم چقدر است و چند مخاطب میتوانید داشته باشید؟ از آنجا که شرکتهای تجارت الکترونیک تمایل به داشتن پایگاههای داده بزرگتر دارند، مطمئن شوید که از میزان پرداختی خود آگاه هستید.
- پایگاه داده مخاطبین شما با چه سرعتی میتواند مقیاسپذیر شود؟ از دادههای گذشته برای مشاهده سرعت رشد پایگاه داده خود استفاده کنید. این میتواند به شما بینشی در مورد میزان پرداختی که ممکن است در آینده نیاز داشته باشید، بدهد.
- چه ویژگیها یا مزایایی بر قیمتگذاری تأثیر میگذارند؟ اگر به ویژگیهای خاصی نیاز ندارید، ممکن است بتوانید قیمت ارزانتر یا نسخه ارزانتری از پلتفرم را دریافت کنید.
به عنوان یک قاعده کلی، هر چه یک شرکت در مورد ساختار قیمتگذاری خود سادهتر و شفافتر باشد، بهتر است. برقراری تماس با یک نماینده فروش نیز میتواند راهی آسانتر برای فهمیدن دقیق قیمت بر اساس اندازه پایگاه داده، ویژگیهای مورد نیاز و اهدافی که برای شرکت خود تعیین کردهاید، باشد.
نصب و آموزش اولیه
پس از خرید پلتفرم اتوماسیون بازاریابی جدید خود، بدون شک به نوعی کمک برای راهاندازی و شروع به کار نیاز خواهید داشت. با این حال، کمک ارائه شده بین پلتفرمها متفاوت است.
هنگام تحقیق در مورد فرآیند راهاندازی و ورود کاربران جدید یک پلتفرم، از خود بپرسید:
- آیا هزینه راهاندازی و ورود کاربران جدید وجود دارد، و اگر چنین است، چقدر است؟ برخی از پلتفرمها هزینهای دریافت میکنند که میتواند از صدها تا هزاران دلار فقط برای راهاندازی متغیر باشد.
- آیا این فرآیند از راه دور انجام میشود، یا کسی به صورت فیزیکی برای راهنمایی شما حضور خواهد داشت؟
- آیا از یک سیستم به سیستم دیگری مهاجرت میکنید؟ اگر چنین است، ممکن است پشتیبانی اضافی برای اطمینان از انتقال صحیح تمام دادههای مخاطب ضروری باشد.
در نهایت، شرکتهای تجارت الکترونیک تمایل به داشتن پایگاههای داده بزرگتری دارند که به سرعت مقیاسپذیر میشوند، بنابراین مطمئن شوید پلتفرمی را در نظر میگیرید که در آینده برای شما مفید خواهد بود.
ابزار مارکتینگ اتومیشنِ یونکسو
پرداختهای دلاری برای ابزارهای خارجی کار را برای کسب وکارهای ایرانی سخت کرده است. بنابراین در چند سال گذشته چندین ابزار اتوماسیون بازاریابی ایرانی کار خود را در ایران آغاز کرده اند.
موضوعی که بسیاری از کسب وکارها را دچار چالش میکند یافتن ابزار مورد اطمینان (reliable)، بدون نقص یا با کمترین نقص، مقیاسپذیر و با امکانات مناسب است.
ما بعنوان خدماتدهندهی مارکتینگ اتومیشن به کسب و کارها، چندین سال با ابزارهای اتوماسیون بازاریابی ایرانی کار کردیم. مشکلاتی مانند عدم اطمینان به صحت اجرای فرآیندهای خودکار چالش اصلی ما بود.
سگمنتبندیها گاهاً با خطا و نادرست به روزرسانی میشد.
عدم وجود محیط گرافیکی مناسب برای طراحی ایمیل چالش دیگر ما بود.
نبود بسیاری از ویژگیها در ساخت کمپینهای خودکار، دست ما را برای ساخت برخی از ورکفلوها بسته بود.
یکی دیگر از چالشهای کسب و کارها با این ابزارها پرداخت هزینه به ازای تعداد کاربران فعال (MAU) بود. این موضوع برای کسب و کارهایی که فقط از برخی از کمپینها برای مثال کمپین بازیابی سبد رها شده میخواهند از ابزار استفاده کنند مقرون به صرفه نبود.
و برخی چالشهای دیگر که در رابطه با ابزارهای اتوماسیون بازاریابی وجود داشت، همهی این چالشها باعث شد تا تیمِ یونکسو با دانستنِ مشکلاتِ موجود در دیگر ابزارها، ابزار مارکتینگ اتومیشن خود را تهیه کند.
از آنجاییکه مارکتینگ اتومیشنِ یونکسو با بررسی و یافتن مشکلات دیگر ابزارهای مارکتینگ اتومیشن ایرانی طراحی شده، ویژگیهای ابزار بسیار زیادتر از دیگر ابزارهای ایرانی است.
مزیت اصلی یونکسو ارائهی ابزار به همراه مجری متخصص و باتجربه و یک تیم باسابقه است.
اگر نیاز به یک ابزار قدرتمند و حرفه ای مارکتینگ اتومیشن ایرانی دارید به خصوص اگر به دنبال سادهسازی و تجربه . می توانید از ابزار ما با نام UNEXO بهره ببرید، با مشاورین ما بصورت رایگان در ارتباط باشید تا شما را در پیاده سازی ابزار مارکتینگ خود راهنمایی کنند.