
یه جورایی، هر وقت کلمات “مارکتینگ اتومیشن” رو میشنوم، یاد فیلم “ترنسفرمر” با بازی شیا لابوف و مگان فاکس میافتم. باعث میشه به این فکر کنم که “اتوباتها” دارن تمام بازاریابی ما رو انجام میدن — که خیلی باحال میشه.
اما امروز، قرار نیست دربارهی رباتهای سایبرترون صحبت کنیم. در عوض، بیایید روی این تمرکز کنیم که مارکتینگ اتومیشن چطور میتونه به کسبوکار شما سود برسونه. مارکتینگ اتومیشن فرآیند خودکارسازی سیستمها یا فرآیندها در یک نرمافزار است.
اساساً، مارکتینگ اتومیشن میتونه به سادهسازی تلاشهای بازاریابی شما و کارآمدتر کردن شرکت شما کمک کنه. در پست امروز، بیایید برترین مزایای مارکتینگ اتومیشن رو بررسی کنیم.
مزایای مارکتینگ اتومیشن
- کارایی (بهرهوری)
- همسویی بازاریابی و فروش
- افزایش نرخ تبدیل
- گزارشدهی دقیق
- استراتژی بازاریابی شخصیسازیشده
- امتیازدهی سرنخ
- مدیریت دادهها
- فرآیندهای مقیاسپذیر
- پرورش سرنخ
کارایی (بهرهوری)
اول و مهمتر از همه، مارکتینگ اتومیشن کل بخش شما را کارآمدتر میکنه. شما میتوانید به طور بالقوه هزینههای پرسنلی را کاهش دهید و در عین حال زمان تیم خود را برای کار بر روی پروژههای مهمتر و استراتژیک آزاد کنید.
به جای ارسال دستی پست در رسانههای اجتماعی به طور روزانه، نرمافزار مارکتینگ اتومیشن میتواند این فرآیند را خودکار کند. این بدان معناست که تیم شما میتواند کارهای خلاقانهتری مانند برنامهریزی و طوفان فکری برای کمپینها و پروژههای آینده انجام دهد.
علاوه بر این، کار در یک پلتفرم اتوماسیون، وظایف تیم شما را آسانتر میکند. کارکنان شما میتوانند در همان نرمافزار، در رسانههای اجتماعی پست بگذارند، یک کمپین پرورش ایمیل ایجاد کنند، یک وبلاگ ارسال کنند یا یک صفحه فرود ایجاد کنند. در نهایت، این کار در زمان ایجاد کمپینها، در زمان تیم شما صرفهجویی میکند. در این رابطه میتونین مقاله آیا کسب و کارهای کوچک به مارکتینگ اتومیشن نیاز دارند، مطالعه کنین.
همسویی بازاریابی و فروش
اگر تلاشهای اتوماسیون فروش و بازاریابی خود را با استفاده از یک نرمافزار ترکیب کنید، میتوانید اهداف و تلاشهای شرکت را همسو کنید.
اساساً، فرآیند تبدیل سرنخ واجد شرایط بازاریابی (MQL) به سرنخ واجد شرایط فروش (SQL) را بسیار آسانتر میکند.
در واقع، مارکتینگ اتومیشن میتواند منجر به افزایش 14.5 درصدی بهرهوری فروش و کاهش 12.2 درصدی هزینههای سربار بازاریابی شود.
به علاوه، میتواند به شما در تولید سرنخهای بیشتر و افزایش فروش نیز کمک کند. تیم بازاریابی شما زمان بیشتری را صرف استراتژیسازی برای افزایش نرخ تبدیل میکند، در حالی که تیم فروش شما بهرهوری را افزایش میدهد. این یک برد-برد است.
افزایش نرخ تبدیل
صحبت از افزایش نرخ تبدیل شد، مارکتینگ اتومیشن میتواند تیم شما را نیز مؤثرتر کند. نرمافزار مارکتینگ اتومیشن میتواند به شما در افزایش نرخ تبدیل و مدیریت کارآمدتر سرنخهایتان کمک کند.
نرمافزار مارکتینگ اتومیشن شما سرنخهای شما را ردیابی میکند و حتی میتوانید از آن برای هدفگیری مجدد بازدیدکنندگان وبسایت خود که تبدیل نمیشوند، استفاده کنید و نرخ بهینهسازی تبدیل (CRO) خود را افزایش دهید.
باز هم، مارکتینگ اتومیشن باید به تیم شما زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل استراتژی بازاریابی شما و بررسی نحوه تبدیل بازدیدکنندگان بدهد.
گزارشدهی دقیق
گزارشدهی تجزیه و تحلیل شما میتواند فرآیندی دلهرهآور به نظر برسد، اما با پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن، نیازی به این کار نیست. شما باید بتوانید از نرمافزار خود برای تولید گزارشهای خودکار استفاده کنید. ناگهان، یک کار دست و پا گیر ساده میشود.
علاوه بر این، پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن میتوانند یک نمای کلی از فرآیند کلی شما ارائه دهند. این به شما کمک میکند تا پیچیدگیها و نقاط اصطکاک را ببینید. با گزارشدهی دقیق و ساده، میتوانید ببینید کجا اشتباه پیش میرود.
آیا سرنخها در طول کمپینهای ایمیل پرورش سرنخ شما از دست میروند؟ یا در طول فرآیند فروش شما؟ در هر صورت، تجزیه و تحلیل دقیق به شما کمک میکند تا آن نقاط را شناسایی کرده و به موقع آنها را برطرف کنید.
در مقاله مورد نظر، منظور از “سرنخ” کلمه “Lead” است. “Lead” در بازاریابی و فروش به معنای فرد یا سازمانی است که به محصولات یا خدمات شما علاقه نشان داده و احتمال دارد به مشتری تبدیل شود. به عبارت دیگر، سرنخها مشتریان بالقوه شما هستند که در مراحل اولیه فرآیند خرید قرار دارند.
استراتژی بازاریابی شخصیسازیشده
از آنجایی که تیم شما به جای ورود دستی دادهها، زمان بیشتری را صرف ایجاد محتوا میکند، نرمافزار مارکتینگ اتومیشن به آنها امکان میدهد از طریق قابلیتهای بخشبندی و گزارشدهی خود، محتوای شخصیسازیشده بیشتری ایجاد کنند.
با مارکتینگ اتومیشن، میتوانید پرسونای خود را در کانالهای مختلف هدف قرار دهید. میتوانید آنها را در رسانههای اجتماعی، با تبلیغات جستجو یا از طریق کمپینهای ایمیلی هدف قرار دهید.
مارکتینگ اتومیشن چگونه این امر را تسهیل میکند؟
خب، مارکتینگ اتومیشن بازدیدکنندگان وب شما را به سرنخ تبدیل میکند و هنگامی که میدانید سرنخهای شما چه کسانی هستند، میتوانید آنها را بر اساس رفتار یا ویژگیها بخشبندی کنید.
کل فرآیند پرورش سرنخ باید شخصیسازیشده باشد — آیا کسی پستی در مورد کنفرانسهای فروش خوانده است؟ شاید ایمیل پرورش سرنخ شما آنها را به یک کنفرانس فروش که تیم شما میزبانی میکند دعوت کند.
به این ترتیب سرنخهای شما پیامهای شخصیسازیشده دریافت میکنند و میتوانید تعامل آنها را ردیابی کنید. این امر به امتیازدهی سرنخ نیز کمک میکند.
امتیازدهی سرنخ
نرمافزار مارکتینگ اتومیشن میتواند امتیازدهی سرنخ را برای تیم شما تنظیم کند، که به تیم فروش شما اطلاع میدهد چه زمانی یک سرنخ از سرنخ واجد شرایط بازاریابی (MQL) به سرنخ واجد شرایط فروش (SQL) تبدیل میشود برای راهنمایی بیشتر از مقاله مدیریت سرنخ چیست و چطور به درستی انجام دهیم، میتونین کمک بگیرین.
باز هم، این نشاندهنده همسویی بهتر بین تیمهای بازاریابی و فروش شما است. به علاوه، این فرآیند را خودکار میکند، که آن را آسانتر و در زمان واقعی میکند. این بدان معناست که هیچ زمانی تلف نمیشود و تیم فروش شما میتواند بلافاصله با مشتریان بالقوه تماس بگیرد.
تفاوت با مشتری:
- مشتری کسی است که واقعاً محصول یا خدمات شما را خریداری کرده است.
- سرنخها مشتریان بالقوه هستند، در حالی که مشتریان، مشتریان بالفعل هستند.
به طور خلاصه:
- سرنخها در مراحل اولیه فرآیند خرید قرار دارند.
- مشتریان در مراحل نهایی فرآیند خرید قرار دارند.
- سرنخ واجد شرایط یعنی اینکه آن سرنخ شایستگی اینکه مشتری ما شود را دارد.
مدیریت دادهها
تکرار نمیکنم، اما پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن سرنخهای شما و تعامل آنها با سایت شما را ردیابی میکنند. این بدان معناست که مدیریت دادههای شما آسانتر از همیشه است. به علاوه، دادههای شما را به طور خودکار بهروز نگه میدارد.
فرآیندهای مقیاسپذیر
هر زمان که سیستمها و فرآیندهای بازاریابی خود را تنظیم میکنید، مهم است که مقیاس را در نظر داشته باشید. آیا این فرآیند میتواند با شرکت شما رشد کند؟ اگر مقیاسپذیر نباشد، گسترش شرکت شما دشوار خواهد بود.
مارکتینگ اتومیشن به شما کمک میکند فرآیندهایی ایجاد کنید که مقیاسپذیر هستند. هر چه یک فرآیند دستیتر باشد و بیشتر به یک نفر وابسته باشد، با رشد تیم، مقیاسبندی آن دشوارتر خواهد بود.
پرورش سرنخ
آخرین اما نه کم اهمیتترین، مارکتینگ اتومیشن، پرورش سرنخ را ممکن میسازد. نرمافزار مارکتینگ اتومیشن مکانی است که شما کمپینهای ایمیل قطرهای را ایجاد کرده و موفقیت آنها را ردیابی میکنید.
بدون پرورش سرنخ، تبدیل سرنخها به مشتریان بالقوه فروش برای شما دشوارتر خواهد بود، برای راهنمایی بیشتر به مقاله پیاده سازی مارکتینگ اتومیشن و اجرای موفق آن، رجوع کنین.
اکنون، فقط من نیستم که مارکتینگ اتومیشن را تبلیغ میکنم. “اپتیموس پرایم” در واقع معتقد است که مارکتینگ اتومیشن یکی از بهترین راهها برای ایجاد یک برنامه بازاریابی است که با شرکت شما رشد میکند. به علاوه، حتی میتواند بخشهای دیگر مانند فروش و خدمات مشتری را همسو کند.
اگر نیاز به یک ابزار قدرتمند و حرفه ای مارکتینگ اتومیشن ایرانی دارید می توانید از ابزار ما با نام UNEXO بهره ببرید و همچنین می توانید بصورت رایگان با مشاورین ما در ارتباط باشید تا شما را در انتخاب یا پیاده سازی ابزار مارکتینگ راهنمایی کنند.