
اتوماسیون بازاریابی، یار همیشگی بازاریابان است، این راهنما هر آنچه را که برای پیاده سازی مارکتینگ اتومیشن، بازاریابی موثرتر، تبدیل سرنخ به مشتری و افزایش درآمد نیاز دارین، در اختیارتان قرار میده.
ایمیلها، پستهای رسانههای اجتماعی، کمپینهای PPC که یک استراتژی بازاریابی دیجیتال هستن و به تبلیغکنندگان اجازه میدن تا با پرداخت هزینه در ازای هر کلیک، تبلیغات خود را به مخاطبان هدف نشان بدن. صبر کنین یک ایمیل دیگر، آن سرنخ جدیدی که به تازگی دوره آنلاین شما را دانلود کرده را از دست ندین!
زندگی یک بازاریاب یا صاحب کسبوکار پرمشغله است. مغز شما دائماً با ایدهها در حال چرخش است، که کمکی به شما نمیکنه تا به انتهای لیست وظایف بیپایان خود برسین. باور کنین من هم به عنوان یک بازاریاب و هم به عنوان صاحب کسبوکار، این احساس را میدونم.
در حدود 20 سال گذشته، ابزارها و فناوریهای جدید به سادهسازی برخی از این وظایف کمک کردن اما این افزایش همچنین باعث افزایش انتظارات مشتریان شده: اوه، مخاطبان ما اکنون انتظار ایمیلهای سبد خرید رها شده را دارن؟ باشه، بذارین اون رو به لیست اضافه کنم.
با این حال، یک پیشرفت تکنولوژی، زندگی بازاریابها را به شدت سادهتر کرده: اتوماسیون بازاریابی. این راهنما، تمام جوانب اتوماسیون بازاریابی را برای شما شرح میده، شامل:
مارکتینگ اتومیشن
مارکتینگ اتومیشن، یعنی استفاده از نرمافزار برای خودکار کردن کارهای بازاریابی. این کارها معمولا وقتی اتفاق میافتند که یه مشتری کاری انجام میده، مثلاً عضو یه وبلاگ میشه، یه فرم رو پر میکنه یا یه چیزی میخره.
اگه نصف شب خرید کردین (مثل من!) و همون لحظه یه ایمیل تایید گرفتین، با خودکارسازی بازاریابی روبرو شدین. فکر کردین یه بنده خدا نشسته پای کامپیوتر ساعت ۱ نصف شب، منتظر خریدهاست؟ نه! اون فروشگاه آنلاین احتمالا یه سری ایمیل آماده و زمانبندی شده داره که به محض اینکه مشتریها یه کاری تو سایتشون انجام بدن، براشون فرستاده میشه. در مورد خودکارسازی ایمیل مارکتینگ پایینتر بیشتر صحبت میکنیم. بقیه موارد خودکارسازی بازاریابی شامل خودکارسازی شبکههای اجتماعی، تبلیغات و پیامک و همینطور خودکارسازیهای داخلی میشه که به مدیریت و دستهبندی کارهای بازاریابی کمک میکنه.
نزدیک ۷۰ درصد از مدیران بازاریابی الان دارن از یه پلتفرم بازاریابی استفاده میکنن. از اونایی هم که بازاریابیشون رو خودکار کردن، ۲۳ درصدشون تحویل محتواشون رو خودکار کردن. خودکارسازی بازاریابی خیلی میتونه کار رو راحتتر کنه، ولی نباید جایگزین ارتباط انسانی بشه. همونطور که تو مقدمه گفتم، پیشرفت تکنولوژی باعث شده انتظارات مشتریها هم بیشتر یا تغییر کنه. اتوماسیون بازاریابی هم از این قاعده جدا نیست. مشتریان از سرعت و دقت اتوماسیون قدردانی میکنن، اما به راحتی میتونن متوجه متنهای رباتیک یا تصاویر تکراری و قدیمی بشن.
مارکتینگ اتومیشن باید کنار بقیه کارهای بازاریابیتون باشه، نه اینکه جاشون رو بگیره، برای درک بهتر این موضوع برای پیاده سازی مارکتینگ اتومیشن میتونین به مقاله چرا هر کسب و کار اینترنتی به مارکتینگ اتومیشن نیاز دارد؟ رجوع کنین.
کاربرد اصلی مارکتینگ اتومیشن چیست؟
کاربرد اصلی اتوماسیون بازاریابی، خودکار کردن کارهای دستی بازاریابی مثل ارسال ایمیل، پست گذاشتن تو شبکههای اجتماعی، جمعآوری اطلاعات و مدیریت کارهای داخلیه.
مزایای مارکتینگ اتومیشن
مزایای اتوماسیون بازاریابی خیلی زیاد هست. در اینجا چند مورد از مهمترین هاش توضیح میدم:
بهرهوری:
اتلاف وقت، کابوس یک بازاریاب است. اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می کنه تا وظایف تکراری را به شیوهای کارآمد و مؤثر انجام بدید.
پرورش سرنخها:
پرورش مؤثر تکتک سرنخها زمان و انرژی زیادی می خواد؛ با این حال، آنقدر مهمه که نمی شه ازش چشمپوشی کرد. اتوماسیون بازاریابی بهتون این امکان میده که سرنخهای خود را در مقیاس وسیع پرورش بدید، در حالی که همچنان تجربه هر سرنخ را با برندتون شخصیسازی میکنین. ۷۰ درصد از شرکتها گزارش میدن که مهمترین مزیت فناوری اتوماسیون، ارتباط هدفمندتر با مشتری هاست.
افزایش درآمد:
هرچه سرنخهامون بیشتر پرورش بدیم، احتمال تبدیلشون به کاربر بیشتر میشه. اتوماسیون بازاریابی میتونه منجر به افزایش درآمد بشه، چون سرنخهای بیشتری به مشتریان پولی تبدیل میشن.
گزارشدهی بهتر:
اتوماسیون بازاریابی وظایف مهم بازاریابی را ساده میکنه و به شما امکان میده فعالیتهای خودتون و نتیجه اش را بررسی و تجزیه و تحلیل کنین.
برای آشنایی بیشتر با مزایای اتوماسیون بازاریابی میتونین مقاله مهم ترین مزایای مارکتینگ اتومیشن مطالعه کنین.
انواع مارکتینگ اتومیشن
بازاریابی اتوماسیون می تونه اشکال مختلفی داشته باشه. بیاین انواع مختلف اتوماسیون و نحوه استفاده از اونها را در بازاریابی خودمون بررسی کنیم.
انواع مختلف اتوماسیون ذکر شده در مقاله عبارتند از:
- اتوماسیون بازاریابی ایمیلی: اتوماسیون ایمیل ها، از ایمیل های خوش آمدگویی تا ایمیل های پس از خرید و ایمیل های تعامل مجدد.
- اتوماسیون بازاریابی دیجیتال: شامل اتوماسیون بازاریابی رسانه های اجتماعی، اتوماسیون تبلیغات و اتوماسیون بازاریابی موبایلی.
- CRM با اتوماسیون بازاریابی: استفاده از CRM برای فعال کردن وظایف داخلی و گردش کار ایمیل.
اتوماسیون بازاریابی ایمیلی
اتوماسیون بازاریابی ایمیلی شاید رایجترین کاربرد اتوماسیون باشه. از ایمیلهای خوشآمدگویی گرفته تا ایمیلهای پس از خرید و ایمیلهای تعامل مجدد، موارد زیادی در بازاریابی ایمیلی دخیل هستن. بدون اتوماسیونها و گردشهای کاری بازاریابی ایمیلی، ایمیل فرآیندی بسیار دستی خواهد بود.
اتوماسیون ایمیل معمولاً با زمان یا عمل تحریک میشه. ایمیلهای مبتنی بر زمان در مناسبتهای خاصی ارسال میشن، مانند تولد مشتری یا تعطیلات (تخفیفهای جمعه سیاه، کسی هست؟).
ایمیلهای مبتنی بر عمل، کمی پیچیدهتر هستن. این ایمیلهای خودکار توسط اقداماتی که توسط بازدیدکننده وبسایت، سرنخ یا مشتری انجام میشن، فعال میشن و بعد ایمیل یا مجموعهای از ایمیلهای مرتبط با آن اقدام خاص را دریافت میکنن.
بیاین به مثال خرید نیمهشب من برگردیم. فرض کنین به جای تکمیل خرید و دریافت ایمیل تأیید بعدی، با وجود اینکه آیتمها هنوز در سبد خریدم هستن، از سایت خارج میشوم و ظرف ۳۰ دقیقه ایمیلی دریافت میکنم که آیتمهای فراموششده را به من یادآوری میکنه. به این، ایمیل “سبد خرید رها شده” میگن و بسیاری از فروشگاههای آنلاین آنها را به این امید مستقر میکنن که خریداران برگردن و خریدهای خود را تکمیل کنن. این نمونهای از مارکتینگ اتومیشن ایمیلی مبتنی بر عمل هست.
کمپینهای اتوماسیون ایمیل جزو سه تاکتیک برتر مورد استفاده بازاریابان ایمیلی برای بهبود عملکرد هستن و اتوماسیون بازاریابی ایمیلی مزایای زیادی داره. بهترین مزیت (به نظر من) اینه که چطور با انجام وظایف ارزشمند، در زمان و انرژی گرانبها صرفهجویی میکنه. ایمیلهای خودکار میتونن به شما در تولید سرنخ و افزایش درآمد کمک کنن، اما این به این معنا نیست که تیم بازاریابی شما باید تمام وقت خود را صرف ارسال و نظارت بر آنها کنه. این همون چیزیه که اتوماسیون بازاریابی برای آن وجود داره.
اتوماسیون بازاریابی دیجیتال
اگرچه بازاریابی ایمیلی یک مورد استفاده رایج برای اتوماسیون بازاریابی هست، اما تنها مورد نیست. بیایید در مورد سایر اشکال اتوماسیون بازاریابی دیجیتال (هم خارجی و هم داخلی) صحبت کنیم.
اتوماسیون بازاریابی رسانههای اجتماعی
هر کسی که در بازاریابی کار میکنه میدونه که بازاریابی رسانههای اجتماعی چقدر زمانبر هست. اگر میخواین آن را درست انجام بدین، باید خوب بیوقفه کار کنین. خوشبختانه، اتوماسیون بازاریابی میتونه کمک کنه. ابزارهایی مانند HubSpot و Hootsuite به شما امکان میدن محتوا را زمانبندی کنین، فیلترهای نظارت بر رسانههای اجتماعی را تنظیم کنین و حتی فرآیند پاسخدهی را خودکار کنین اگرچه این هرگز نباید جایگزین تعامل واقعی و انسانی با دنبالکنندگان و مشتریان شما بشه.
اتوماسیون تبلیغات
شما نام “هدفگیری مجدد” را شنیدین، درسته؟ حالا… میتونین تصور کنین که مجبور باشیم به هر پلتفرم تبلیغاتی بریم و متن، گرافیک و زمانبندی را بر اساس اقدامات یا رفتار فردی هر مشتری تغییر بدیم؟ وای، این خیلی زیاد میشه. هدفگیری مجدد نمونهای از اتوماسیون تبلیغاته، زیرا به طور خودکار استراتژی خود را در پاسخ به رفتار مصرفکننده تغییر می ده و هوشمندتر میکنه. اگر مشتری از وبسایت شما بازدید کنه، اتوماسیون هدفگیری مجدد شما با نمایش تبلیغات مرتبط در سایتهایی که بعداً مرور میکنن، پاسخ می ده.
اتوماسیون بازاریابی موبایلی
با افزایش محبوبیت و اثربخشی بازاریابی پیامکی، شرکتها بازاریابی موبایلی را به مجموعه ابزارهای اتوماسیون بازاریابی خود اضافه میکنن. مانند ایمیلها، پیامهای متنی نیز میتونن بر اساس زمان یا اقدامات، خودکار و فعال بشن و معمولاً نرخ باز شدن بالاتر (و سریعتری) نسبت به ایمیلها دارن.
CRM با اتوماسیون بازاریابی
آه، CRM بهترین دوست یک بازاریاب. خوشبختانه، CRM و اتوماسیون بازاریابی شما میتونن دست در دست هم حرکت کنن. یک بهروزرسانی ساده در پایگاه داده شما میتونه مجموعهای از وظایف داخلی را فعال کنه، از جمله امتیازدهی به سرنخها و هشدار دادن به تیم فروش شما در مورد مشتریان بالقوه جدید. همچنین میتونین از CRM خود برای فعال کردن گردشهای کاری ایمیل، چه بر اساس دادههای کاربر و چه بر اساس اقدامات کاربر، استفاده کنین.
نرمافزار اتوماسیون بازاریابی
به عنوان یک بازاریاب، مجموعه فناوری بازاریابی شما ممکنه بهترین دوست شما باشه یا نباشه.
آیا یک یا دو ابزار مورد علاقه دارین؟ بذارین حدس بزنم یک نرمافزار اتوماسیون بازاریابی (اگر در حال حاضر از آن استفاده میکنید) به ذهنتون خطور کرد.
این ابزارها مطمئناً زندگی ما را آسانتر و مشتریان ما را خوشحالتر میکنن. اگر به دنبال آشنایی با ابزارهای جدید هستین، یا میخواین برای اولین بار اتوماسیون بازاریابی را بررسی کنین، نگاهی به ابزارهای نرمافزاری اتوماسیون بازاریابی که در مقاله 20 ابزار برتر مارکتینگ اتومیشن گردآوری کردیم بندازین. در اینجا برای مثال بصورت مختصر به آن ها اشاره می کنیم.
هاباسپات (HubSpot)
همونطور که قبلاً اشاره شد، CRM هاب اسپات ویژگیهای اتوماسیون بازاریابی متعددی را ارائه میده. اتوماسیون بازاریابی هاباسپات به عنوان یک ابزار مستقل، به شما امکان میده انواع وظایف را خودکار کنین، از تنظیم گردشهای کاری ایمیل ساده گرفته تا ایجاد یک شبکه پیچیده از قوانین برای هدف قرار دادن کاربران با ایمیلهای سفارشی، چتهای زنده و موارد دیگر.
دریپ (Drip)
دریپ در اتوماسیون بازاریابی تجارت الکترونیک تخصص داره. بیشتر برای بازاریابی ایمیلی استفاده میشه و گردشهای کاری اتوماسیون ایمیل، بازاریابی چند کاناله، کمپینهای کامل و موارد دیگر را ارائه میده.
منیچت (ManyChat)
منیچت به شما امکان میده استراتژی اتوماسیون بازاریابی خود را فراتر از ایمیل گسترش بدین. از این ابزار برای ساخت یک ربات هوشمند جهت تعامل با مشتریان بالقوه و مشتریان در فیسبوک مسنجر و از طریق پیامک استفاده کنین. در حالی که اتوماسیون بازاریابی شما نباید جایگزین لمس انسانی بشه، منیچت میتونه به شما در شروع مکالمه با مشتریان بالقوه کمک کنه همچنین اطلاعات مشتریان بالقوه را جمعآوری می کنه و به CRM شما اضافه میکنه.
اسپراوت سوشال (Sprout Social)
من مجبور بودم حداقل یک ابزار اتوماسیون بازاریابی رسانههای اجتماعی را در این لیست کوتاه قرار بدم. اسپراوت سوشال میتونه به کاهش بار وظایف دستی رسانههای اجتماعی پاسخ به پیامها، ردیابی تعامل و اندازهگیری احساسات مخاطب کمک کنه. علاوه بر این، اسپراوت سوشال مستندات و منابع آسان برای شروع کار ارائه میده تا بتونین سریعاً شروع به کار کنین.
استراتژی اتوماسیون بازاریابی
استراتژی اتوماسیون بازاریابی شما باید بسته به ابزارهایی که استفاده میکنین و اهدافی که تعیین میکنین، متفاوت باشه. به عنوان مثال، اگر تصمیم دارین از هاباسپات برای پرورش سرنخهایی که یک کتاب الکترونیکی رایگان را دانلود میکنن استفاده کنین، استراتژی شما بر تبدیل آن سرنخها با استفاده از اطلاعات مرتبط با چرایی دانلود کتاب الکترونیکی و اینکه چگونه محصول یا خدمات شما میتونه به رفع آن نیازها کمک کنه، متمرکز میشه.
با این حال، صرف نظر از استراتژی اتوماسیون بازاریابی شما، به این چند روش برتر اتوماسیون بازاریابی توجه کنین:
مخاطب خود را بشناسید.
شما نمیتوانید بازاریابی شخصیسازی شده ایجاد کنین، چه خودکار و چه غیر خودکار بدون اینکه بدونین نقاط ضعف مخاطبان شما چیه و چطور میتونین آنها را برطرف کنین. قبل از ایجاد گردشهای کاری اتوماسیون بازاریابی خود، پرسوناهای خریدار خود را بسازین تا مخاطبان خود را بشناسین.
پرسونای خریدار یک مفهوم بسیار مهم در بازاریابی هست در واقع، پرسونای خریدار یک شخصیت خیالی است که ویژگیهای مشتری ایدهآل شما را نشان میده. این شخصیت بر اساس تحقیقات و دادههای واقعی درباره مشتریان فعلی و بالقوه شما ایجاد میشه.
مسیر مشتری خود را بشناسید.
یک عامل کلیدی در تعیین موفقیت اتوماسیون بازاریابی، ملاقات با سرنخ شما در هر مرحلهایه که در آن قرار دارین. شما نمیتونین این کار را انجام بدین مگر اینکه مسیر آنها برای تبدیل شدن به مشتری خود را بدونین. مسیر مشتری خود را ترسیم کنین و اتوماسیون بازاریابی خود را با آن مراحل سرنخ مطابقت بدین.
به طور منظم بازبینی کنید.
اگرچه اتوماسیون بازاریابی تا حد زیادی بدون دخالت مستقیم انجام میشه، اما یک استراتژی یکباره نیست. گردشهای کاری اتوماسیون بازاریابی خود را به صورت ماهانه، فصلی و سالانه بازبینی کنین. اتوماسیون شما باید با تغییر کسبوکار، محصولات و مشتریان شما تغییر کنه.
بازاریابی خود را خودکار کنید تا رشد بهتری داشته باشید.
ممکن است اتوماسیون بازاریابی در ابتدا یادگیری زیادی به نظر برسه اما تصور کنین وقتی همه چیز را سر جای خود قرار دادین، چه حسی دارین که بشینین و استراحت کنین. خب، شاید نه “استراحت”، اما اتوماسیون بازاریابی قطعا به شما کمک میکنه لیست کارهای خود را کوتاهتر کنین. در این مورد مقاله چطور یک استراتژی مارکتینگ اتومیشن صحیح تدوین کنیم؟ به شما کمک میکنه.
از بازاریابی ایمیلی گرفته، تا تبلیغات و هدفگیری مجدد و وظایف داخلی، اتوماسیون بازاریابی میتونه به شما کمک کنه در زمان، انرژی و پول صرفهجویی کنین و زندگی مشتریان خود را آسانتر و شادتر کنین. واقعاً بهترین دوست یک بازاریاب است.
اگر نیاز به یک ابزار قدرتمند و حرفه ای مارکتینگ اتومیشن ایرانی دارید می توانید از ابزار ما با نام UNEXO بهره ببرید و همچنین می توانید بصورت رایگان با مشاورین ما در ارتباط باشید تا شما را در انتخاب یا پیاده سازی ابزار مارکتینگ راهنمایی کنند.