

در این مقاله خواهید آموخت
مارکتینگ اتومیشن برای تمام کسب وکارهایی که ترافیک زیادی دارند حیاتی است. در این مقاله موثرترین نمونههای کمپین های اتوماسیون بازاریابی را که هر کسب و کاری میتواند از آن بهره ببرد آموزش داده ایم.
به احتمال زیاد از قبل با مارکتینگ اتومیشن آشنا هستید که این مقاله را میخواهید بخوانید و همچنین مزایای اصلی آن را می شناسید. به طور خلاصه، اتوماسیون بازاریابی به استفاده از فناوری برای ساده سازی فرآیندهای بازاریابی اشاره دارد. استفاده از این ابزار می تواند به شما در تقویت روابط با مشتری و افزایش نرخ تبدیل کمک کند.
اگر با مارکتینگ اتومیشن آشنا نیستید میتوانید مقالهی “مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی: نکات، مثالها و ابزارهایی برای رشد” را در ابتدا مطالعه نمایید و سپس این مقاله را ادامه دهید.
آژانسِ نوین مارکتینگ با داشتن سالها تجربه میتواند برای شما تمامی این جریان کاری های مارکتینگ اتومیشن را بر اساس استراتژی مناسب کسب و کار شما به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کند. همچنین میتوانید از خدمات مشاوره اتوماسیون بازاریابی تیم متخصصین ما بهره ببرید. پس با ما در ارتباط باشید.
در اینجا چند نمونه از گردش کارهای مارکتینگ اتومیشن برای استراتژی بازاریابی شما آورده شده است.
چرا از اتوماسیون بازاریابی استفاده کنیم؟
اتوماسیون بازاریابی کلِ چرخهی عمر مشتری را تحت تاثیر قرار می دهد – از تولید سرنخ ها تا نگهداشت مشتری. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا باید یک استراتژی اتوماسیون بازاریابی داشته باشید:
1. صرفه جویی در زمان و تلاش
اتوماسیون بازاریابی به شما اجازه می دهد وظایف تکراری را ساده کنید. این شامل ارسال کمپین های ایمیل خودکار، به روز رسانی اطلاعات مشتری و بخش بندی لیست های کاربران می شود.
به سادگی گردش کارها را در پلتفرم اتوماسیون بازاریابی خود بسازید. از آن به بعد، می توانید بدون هیچ تلاشی محتوای مرتبط را برای مخاطبان هدف خود ارسال کنید. این باعث می شود تیم بازاریابی شما برای کارهای دیگر آزاد باشد.
2. افزایش بازگشت سرمایه (ROI)
اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می کند تا فعالیت های بازاریابی خود را گسترش دهید. کمپین های بازاریابی را راه اندازی کنید تا در زمان مناسب به مشتریان مناسب برسند. این به شما کمک می کند تا نرخ تبدیل را افزایش دهید و در عین حال در هزینه های بازاریابی تکراری صرفه جویی کنید.
3. بهبود تعامل با مشتری
با اتوماسیون بازاریابی، تعامل با مشتریان با محتوای مرتبط آسان تر است. اتوماسیون همچنین به شما کمک می کند تا کمپین های بازاریابی خود را به صورت گسترده شخصی سازی کنید. این موضوع می تواند نرخ باز شدن ایمیل ها را افزایش دهد، تجربه مشتری را بهبود بخشد و وفاداری به برند را تشویق کند.
۱۱ مثال از اتوماسیون بازاریابی
آماده اید تا با اتوماسیون بازاریابی به نتایج دلخواه برسید؟ در اینجا ۱۱ نمونهی برتر از اتوماسیون بازاریابی را برای شما آورده ایم.
۱. پیام خوش آمدگویی
یک ایمیل خوش آمدگویی موثر، راهی عالی برای استقبال از کاربران جدید است. پیامهای خوشآمدگویی همچنین به شما کمک می کنند تا پایه و اساس روابط ماندگار با مشتری را بنا کنید.
ایمیل های خوش آمدگویی یکی از ساده ترین اتوماسیون هایی هستند که راه اندازی می شوند. در نرم افزار اتوماسیون بازاریابی خود، محرک (Trigger) را تعریف کنید (به عنوان مثال، زمانی که شخصی برای خبرنامه شما ثبت نام می کند). سپس قبل از ارسال ایمیل خوش آمدگویی، زمان انتظار را اضافه کنید.
۲. مجموعه ایمیلهای معرفی
ایمیلهای معرفی (Onboarding) برای کاهش ریزش مشتری و تشویق وفاداری مشتری کلیدی است. شما می توانید ایمیل های آنبوردینگ را پس از ثبت نام یا خرید مشتری فعال کنید.
مجموعه ایمیلهای انبوردینگ باید به کاربران نکاتی در مورد نحوهی شروع کار با محصولات یا خدمات شما ارائه دهد. به این ترتیب، می توانید مشتریان را از همان ابتدای سفرشان راهنمایی کنید. ایمیلهای معرفی همچنین به شما کمک میکنند تا یک تجربهی روانتر برای مشتری ایجاد کنید.
۳. تبریک تولد یا سالگرد
ایمیل های تولد نمونه های موثری از اتوماسیون بازاریابی هستند. با استفاده از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، می توانید به راحتی ایمیل های تولد را خودکار کنید. شما حتی می توانید برای تولد یا سالگرد عضویت مشتریان، تخفیفی برای آنها در نظر بگیرید.
ایمیل های تولد نوعی کمپین بازاریابی ایمیلی شخصی سازی شده هستند. آنها راهی عالی برای ایجاد وفاداری به برند و حفظ برند شما در ذهن مشتریان هستند.
با نرم افزار اتوماسیون، خودکارسازی ایمیل های تولد ساده است. تنها چیزی که نیاز دارید، تاریخ تولد به عنوان یک ویژگی مخاطب است. به طور معمول، می توانید از مشتریان جدید بخواهید هنگام ثبت نام در وب سایت شما، تاریخ تولد خود را ارائه دهند.
۴. همفروشی یا فروش جانبی
از اتوماسیون بازاریابی برای همفروش (cross-selling) یا فروش جانبی (upselling) محصولات خود استفاده کنید. یک راه این است که توصیه های شخصی سازی شده را به اشتراک بگذارید.
این شامل موارد مشابه یا محصولاتی است که اغلب با هم خریداری می شوند. به این ترتیب، می توانید بر اساس سابقهی خرید هر مشتری، محصولاتی را توصیه کنید.
این نمونه از اتوماسیون بازاریابی برای تشویق مشتریان جدید به خرید مجدد موثر است. این کار هم می تواند درآمد را افزایش دهد و هم تجربهی مشتری را بهبود بخشد.
میتوانید از سیستم پیشنهاددهنده برای ارئهی چنین پیشنهاداتی به کاربران استفاده کنید.
۵. ایمیل های سبد خرید رها شده
رها کردن سبد خرید می تواند برای شرکت های تجارت الکترونیک مشکل بزرگی باشد. شما می توانید با ارسال اعلان های خودکار مانند ایمیل یا پیامک های سبد خرید رها شده، از این امر جلوگیری کنید.
ایمیل های سبد خرید رها شده، به مشتریان محصولاتی را که در سبد خرید آنلاین خود رها کرده اند، یادآوری می کنند. در این پیام ها، ممکن است برای تشویق آنها به تکمیل خریدشان، تخفیف نیز ارائه دهید.
اضاف کردن آیتمی به سبد خرید آنلاین، محرک اتوماسیون (trigger) این ورکفلو را فعال می کند. اگر مشتریان، پس از زمان خاصی خرید خود را تکمیل نکنند، پیام سبد خرید رها شده دریافت خواهند کرد.
۶. ایمیل های پس از خرید
ایمیل های پس از خرید در حفظ مشتری بسیار موثر هستند. با ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، ارسال پیامک یا ایمیلهای پیگیری آسان است. میتوانید این پیام ها را پس از خرید مشتری ارسال کنید.
از این فرصت برای ارائه نکات استفاده یا نگهداری محصول استفاده کنید. یا از مشتریان بخواهید که نظری بگذارند.
۷. نظرسنجی یا درخواست بازخورد
نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، جمع آوری بازخورد از مشتریان را آسان تر می کند. به جای ارسال دستی ایمیل های نظرسنجی، آنها را در نقاط تماس کلیدی فعال کنید.
می توانید هر بار که مشتری خریدی انجام می دهد، درخواست بازخورد را به صورت خودکار ارسال کنید. این می تواند به شما در بهبود خدمات برای آینده کمک کند.
۸. پیشنهادات ویژهی مشتریان وفادار
پیشنهادات ویژه مشتریان وفادار (VIP) روشی عالی برای تشویق وفاداری مشتری است. اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می کند تا با شناسایی با ارزش ترین مشتریان خود، آنها را برای دریافت پاداش های VIP هدفمند قرار دهید.
با این کار می توانید محتوای مرتبط را برای آنها ارسال کنید. این محتوا ممکن است شامل دسترسی زودهنگام به فروش یا تخفیف های ویژه باشد.
۹. کمپین های تعاملمجدد
ایمیل های تعاملمجدد (Re-engagement) یا فعال سازی مجدد (reactivation) می توانند به شما در تجدید علاقه به برندتان کمک کنند. این میتواند به معنای موارد زیر باشد:
- پرسیدن از مشترکین ایمیل با تعامل کم که آیا هنوز تمایل دارند اخبار شما را دریافت کنند؟
- جذب دوباره مشتریای که مدتها خرید نکرده است با ارائه تخفیف
- برقراری ارتباط با کاربرانی که مدتها وارد نشدهاند یا از محصول شما استفاده نکردهاند
برای راه اندازی این کمپین در ابزار اتوماسیون بازاریابی خود، ابتدا باید تعریف کنید که یک مشترک غیرفعال چیست. سپس این رویداد یک کمپین یا مجموعه ای از محتواهای تعاملمجدد را راه اندازی می کند.
نکته مهم: همچنین می توانید از کمپینهای تعاملمجدد برای پاکسازی خودکار لیست کاربران استفاده کنید. اگر مخاطبی تعامل نداشته باشد، از لیست ایمیل شما حذف می شود.
۱۰. بهروزرسانی یا راهاندازی محصولات
از اتوماسیون بازاریابی برای به اشتراک گذاشتن اخبار مربوط به انتشار، راهاندازی یا سایر بهروزرسانیهای محصول استفاده کنید.
برای مثال، میتوانید از اتوماسیون برای بخشبندی مشتریان موجود استفاده کنید. بدین ترتیب، افرادی را که بیشتر به محصولات جدید شما علاقهمند هستند، شناسایی خواهید کرد. این کار به شما در افزایش فروش و بهرهمندی بیشتر از تلاشهای بازاریابیتان کمک میکند.
۱۱. محتوای در ازای سرنخ
محتوای در ازای سرنخ (Gated content) یک تاکتیک موثر برای تولید سرنخ است. زیرا افرادی را که بیشتر به شرکت شما علاقه مند هستند جذب می کند. محتوایی مانند یک کتاب الکترونیکی یا یک وبینار ارائه دهید. سپس از مشتریان بخواهید نام، آدرس ایمیل و سایر اطلاعات تماس خود را ارائه دهند.
مشترکین معمولاً از طریق یک پاپ آپ وب سایت یا صفحه فرود ثبت نام می کنند. از آنجا، محتوایی را که برای آن ثبت نام کرده اند به صورت خودکار به اشتراک بگذارید. سپس می توانید با دنبال کردن محتوای بیشتری متناسب با علایق آنها، سرنخ ها را پرورش دهید.
نکاتی برای استفاده از پلتفرم های اتوماسیون بازاریابی
پلتفرم های اتوماسیون بازاریابی، ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهند تا فعالیت های بازاریابی خود را ساده سازی کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما برای بهره مندی بیشتر از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی آورده شده است:
۱. ایجاد یک مدل امتیازدهی به سرنخ (Lead Scoring)
نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، فرآیند امتیازدهی به سرنخ را ساده می کند. یک مدل امتیازدهی به سرنخ، بر اساس رفتار مشتری (به عنوان مثال، تعامل با وب سایت، سابقه خرید) به آنها امتیاز اختصاص می دهد. این به شما امکان می دهد تا تلاش های بازاریابی خود را روی کسانی که به احتمال زیاد به مشتری تبدیل می شوند، متمرکز کنید.
امتیازدهی به سرنخ همچنین می تواند برای بخش بندی لیست ایمیل شما بر اساس امتیاز هر مخاطب استفاده شود.
۲. چندکاناله عمل کنید (Multichannel)
بازاریابی ایمیلی یک نمونه رایج از اتوماسیون بازاریابی است. اما امروزه، خودکارسازی کمپین ها در سراسر کانال های بازاریابی دیجیتال آسان است. برای مثال، ممکن است پست های رسانه های اجتماعی، پیام های SMS، کمپین های واتساپ و موارد دیگر را خودکار کنید.
۳. با یک CRM ادغام شود
برخی از قدرتمندترین ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، ادغام با CRM را ارائه می دهند. به طور معمول، این به شما امکان می دهد مدیریت مخاطبین و ذخیره داده های تعامل را خودکار کنید.
این امر حرکت سرنخ ها را در قیف خرید آسان تر می کند. همچنین ارتباط بین تیم های بازاریابی و فروش شما را ساده می کند.