

در این مقاله خواهید آموخت
فقط یک استراتژی عالی و اجرا شده ی خوب میتواند تغییری چشمگیر در سرنخهای ورودی، درآمد و حفظ مشتری بوجود آورد.
اتوماسیون بازاریابی ایده های بازاریابی استراتژیک شما را با دقت 100% اجرا میکند. این امر به افراد اجازه میدهد متفکر باشند و ارزش بیشتری به وظایف روزانه خود اضافه کنند. جای تعجب نیست که 63 درصد از بازاریابان قصد دارند بودجه اتوماسیون بازاریابی خود را در سال جاری افزایش دهند.
ما فهرستی از 10 نمونه اتوماسیون بازاریابی را گردآوری کردهایم که کاملا الهامبخش و خلاقانه هستند تا کار بازاریابی یکنواخت را خودکار کنند.
اتوماسیون بازاریابی چیست؟
اتوماسیون بازاریابی برای شروع فعالیت های بازاریابی خاص استفاده میشود. اطلاعات را بر اساس قوانین از پیش تعیین شده در مورد رفتار مشتری جمع آوری میکند.
- نقاط تماس بازاریابی در کل چرخه حیات مشتری، درست از پیش فروش و جذب تا پشتیبانی ایجاد میشوند.
- چنین نقاط تماسی را میتوان از طریق ادغام با برنامه های کاربردی ترکیبی مانند CRM، پشتیبانی مشتری، ERP و غیره خودکار کرد.
- این امرمنجر به تجربه ای معنادار برای مشتریان، وفاداری بیشتر مشتری، افزایش درآمد و CLV (ارزش طول عمر مشتری)میشود.
- این یک سناریویی برد-برد برای تیم بازاریابی داخلی و همچنین مشتریان نهایی است.
اجازه دهید به چند نمونه کلاسیک از نحوه استفاده از اتوماسیون بازاریابی نگاهی بیندازیم.
10 نمونه برتر از اتوماسیون بازاریابی
در اینجا 10 نمونه برتر اتوماسیون بازاریابی وجود دارد که میتوانید از آنها الهام بگیرید:
1.برای مدیریت سرنخ و جذب مشتری
پیگیری و کمپین های اطلاع رسانی، افراد بالقوه را برای تبدیل شدن به مشتری متقاعد می کنند. اتوماسیون بازاریابی می تواند از طریق هر دو روش به تبدیل یک لید به مشتری کمک کند.
طبق گزارشها، ۲۳.۷ درصد از بازاریابان با استفاده از ایمیلهای AMP شاهد افزایش ۱۰ درصدی نرخ تبدیل خود بودهاند، که به دلیل تقویت تعامل و پاسخگویی مشتری شناخته شدهاند.
ابزارهای اتوماسیون، ارسال بهموقع پیامهای یادآوری، ویژگیهای متمایز کننده محصول و داستانهای موفقیت را، بهویژه در چندین کانال، آسانتر میکنند.
2.استقبال از کاربر جدید
آسانترین و کلاسیکترین نمونه اتوماسیون بازاریابی، ایمیل خوشآمدگویی است. با آمارهایی چشمگیر مانند نرخ بازگشایی خیرهکنندهی ۵۰% و ۵ برابر کلیک بیشتر نسبت به هر ایمیل دیگری، این یک انتخاب بدیهی برای بازاریابان در سراسر صنایع است. با این حال، تنها ۵۷.۷% از برندها، ایمیلهای خوشآمدگویی ارسال میکنند، در حالی که۷۴% از افراد انتظار دارند بلافاصله پس از ثبتنام، ایمیل خوشآمدگویی دریافت کنند.
بر اساس استراتژی بازاریابی محتوا، می توانید برای ایمیل خوش آمد گویی، محتوایی خاص برنامه ریزی کنید. این محتوا می تواند شامل اطلاعات جذاب، یک کوپن تخفیف یا حتی اطلاعاتی در مورد ویژگی های محصول باشد. با ترکیب کردن این موارد با قدرت AMP برای انتقال عملکردهای وب سایت به بدنه ایمیل، در نهایت یک ایمیل خوش آمد گویی تاثیرگذار خواهید داشت.
این یک نمونه عالی از ایمیل خوش آمد گویی است. این ایمیل تمایزهای واضح و مزایای منحصر به فرد که کاربران ویژه دریافت می کنند را به نمایش می گذارد. هدف این ایمیل این است که کاربر را برای تمدید اشتراک ویژه برای مدت طولانی تر ترغیب کند.
3.ارتباطات در فرآیند جذب
ایمیلهای خوشامدگویی شروع کننده ارتباطات در فرایند جذب هستند. این ایمیلها مانند نشان دادن نحوه کارکرد همه چیز به مشتری عمل میکنند و میتوانند شامل دموی محصول، تور خوشامدگویی و پاسخ به سوالات اولیه باشند. همچنین میتوان جهت افزایش نرخ باز شدن ایمیل، اطلاعات فعالسازی حساب کاربری را نیز در آنها گنجاند.
نمونه عالی از خوش آمدگویی خودکار، پیام Grammarly است (مانند نمونه زیر). این پیام نمایشی کلی از محصول ارائه می دهد و بر ویژگی های منحصر به فرد آن به همراه راه های ارتباط با پشتیبانی تاکید می کند.
4.برای پشتیبانی و حفظ مشتری
حدس بزنید به محض اینکه مشکلی پیدا می کنید به کجا مراجعه می کنید؟ پشتیبانی مشتری. هیچ تجربه یا محصولی نمی تواند برای همه کاربران بی عیب و نقص باشد. مشتریان سوالات، مشکلات و دغدغه هایی دارند. اگرچه محصولی عالی باشد، اما اگر پشتیبانی پس از فروش در حد مطلوب نباشد، مشتریان بدون تردید به سراغ سایر گزینه ها می روند. بنابراین، داشتن یک تجربه عالی در بخش پشتیبانی مشتری، تأثیر زیادی در حفظ مشتریان دارد.
بنابراین اتوماسیون در اینجا چگونه میتواند کمک کند؟
ارسال نوتیفیکیشن، پیامک یا ایمیل با نظرسنجی پشتیبانی مشتری و NPS رایج است. همچنین بسته به تعامل با مشتری، میتوانید کوپن تخفیف یا برنامههای معرفی را به اشتراک بگذارید. اما انجام دستی آن خستهکننده است و توان نیروی انسانی باارزش را هم میگیرد. اتوماسیون این کار را در زمان کمتر و با دقت ۱۰۰% انجام میدهد.
نرمافزارهایی مثل Zendesk توسط تیمهای پشتیبانی مشتری به طور گسترده استفاده میشوند. فعالیتهای پشتیبانی مانند بستن تیکت پشتیبانی میتواند محرک ارسال پیام باشد. برای تعامل و پاسخگویی بهتر مشتری، نوتیفیکیشن یا ایمیلهای AMP قابل ارسال هستند.
همچنین، از اتوماسیون برای چتباتهای اولیه پشتیبانی مشتری استفاده میشود. این به مدیریت حجم مراجعات و همچنین ارائه پشتیبانی به موقع به بسیاری از کاربران کمک میکند.
5.مدیریت رسانه های اجتماعی
شبکههای اجتماعی تأثیر زیادی در شکلگیری برداشت مشتری از برند و در نتیجه تصمیمگیری برای خرید محصول دارند. برعکس، از اتوماسیون بازاریابی برای شنود اجتماعی نیز استفاده میشود. شنود اجتماعی به معنای درک صحبتهای آنلاین افراد در مورد برند و محصولات شماست.
نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می کنند تا:
- به علایق مشتریان خود پی ببرید
- متوجه شوید که مشتریان به دنبال چه اطلاعاتی هستند
- موضوعات و ترندهای روز را شناسایی کنید
با استفاده از این اطلاعات، می توانید محتوای شبکه های اجتماعی خود را متناسب سازید و زمان انتشار پست ها را برنامه ریزی کنید. این کار به شما کمک می کند تا استراتژی بازاریابی محتوای خود را دقیق تر و موثرتر (sharper) قرار دهید.
برنامههایی مانند HubSpot به زمانبندی منظم پستهای شبکههای اجتماعی کمک میکنند. این برنامهها میتوانند به جمعآوری تمام اطلاعات مانند پاسخها، کلیدواژهها و منشنها (ذکر شدن برند) در یک مکان کمک کنند و پاسخگویی به موقع را آسانتر سازند.
با تحلیل رفتار مشتریان خود در شبکههای اجتماعی، میتوانید مستقیماً با آنها ارتباط برقرار کنید. ایمیلهای شخصیسازیشده به همراه تلاش برای دیده شدن در شبکههای اجتماعی، راهی عالی برای حفظ برند شما در ذهن مشتریان است.
6.بازاریابی چند کاناله
بازاریابی چندکاناله به انجام کارهای زیادی به طور همزمان نیاز دارد.
بازاریابی چندکاناله شامل اجرای یک استراتژی است که بر اساس ردیابی رفتار مشتری در چندین کانال (وبسایت، موتورهای جستجو، ایمیل، شبکههای اجتماعی، نوتیفیکیشن، پیامک مستقیم، رویدادهای تبلیغاتی و غیره) دنبال میشود. هدف این نوع بازاریابی برقراری ارتباط با مشتری از طریق طیف وسیعی از روشهای مستقیم و غیرمستقیم است.
اتوماسیون تنها راه برای انجام همه این کارهاست. جنبه مهم پردازش حجم زیادی از داده، رفتار مشتری و عمل بر اساس آن است. بسیاری از برنامهها مانند CleverTap و Freshmarketer برای اتوماسیون بازاریابی چندکاناله استفاده میشوند. اگر میخواهید عملکردتان را بهبود بخشید، میتوانید علاوه بر کانالهای موجود بازاریابی چندکاناله، از ایمیلهای AMP نیز استفاده کنید.
7.برای خرید مجدد
ارسال پیام برای یادآوری خرید مجدد یکی دیگر از اتوماسیونهایی است که به راحتی قابل راهاندازی است. این روش در تجارت الکترونیک برای کالاهای مصرفی روزانه و تجهیزات پزشکی بسیار رایج است، اما محدود به آنها نمیشود. با استفاده از دادههای خرید قبلی کاربران مانند اقلام و دفعات خرید، به سادگی میتوان یک مدل پیشبینی ایجاد کرد. بر اساس این مدل، زمانی که احتمال تمام شدن اقلام وجود دارد، سیگنالی برای ارسال پیام یادآوری فرستاده میشود.
همراه با اطلاعات مربوط به شارژ مجدد کالا، محتوای جذاب و پیشنهادات قابل اجرا را میتوان برای ارسال به مشتریان از طریق نوتیفیکیشن، پیامک یا ایمیلهای AMP پیشتنظیم کرد.
نوتیفیکیشن و پیامک مشتری را مستقیماً به برنامه هدایت میکنند، در حالی که ایمیلهای AMP میتوانند سبد خرید را به همراه لینکی به درگاه پرداخت نمایش دهند و به میزان قابل توجهی تعداد مراحل اضافی را کاهش دهند. این باعث کوتاهتر و روانتر شدن مسیر مشتری (customer journey) میشود.
این کار نه تنها در زمان مناسب با مشتری ارتباط برقرار میکند، بلکه یک تجربه کاملاً شخصیسازیشده برای او ایجاد میکند.
ارتباط زیر نمونهای دقیق از همین موضوع است.
8.مشتری مداری مجدد
مشتری مداری مجدد یک نمونه کلاسیک از اتوماسیون بازاریابی است.
بر اساس دادههای جمعآوریشده توسط مؤسسه Baymard، میانگین نرخ رها شدن سبد خرید آنلاین ثبتشده 69.82٪ است. تعامل مجدد را میتوان هم برای سبدهای خرید رهاشده و هم برای مشتریان غیرفعال انجام داد.
در مورد سبد خرید رها شده، مشتری محصول را انتخاب کرده است و فقط یک قدم نهایی باقی مانده است. میتوان گردش کاری را برای یادآوری موارد موجود در سبد خرید رها شده به مشتری تنظیم کرد. به جای اینکه فقط یک یادآوری ارسال کنید، منطقی است که یک سری پیام ارسال شود. همچنین میتوانید برای افزایش نرخ باز شدن این پیامها، اطلاعات خاصی در مورد اقلام، قیمتهای اصلاحشده یا حتی پایان فروش را اضافه کنید.
پیام زیر** حس ضرورت در اقدام** رو القا میکنه و همچنین فرصتی برای فروش جانبی (cross-sell) یا فروش ارتقایی (upsell) ایجاد میکنه.
برای مشتریان غیرفعال، این احتمال وجود داره که دیگه از اپلیکیشن استفاده نکنن. ایمیلها و پیامکهای “دلمون برات تنگ شده” (We miss you) یه راه عالی برای این هستن که همچین مشتریهایی رو با ارسال پیشنهادات فوقالعاده، کدهای تخفیف و محصولات جدید در جریان نگه داریم و دوباره فعالشون کنیم.
9.فروش جانبی و فروش ارتقائی
اتوماسیون برای فروش جانبی و فروش ارتقایی به زیبایی کار می کند! این یک مثال عالی از نحوه استفاده از داده برای برآورده کردن نیازهای مشتری به صورت پیشگیرانه است.
به خاطر حضور پر رنگ مشتریان در فضای آنلاین، شرکت ها حالا داده های با کیفیت تری در مورد رفتار مشتری در اختیار دارند. این داده ها کلید پیش بینی دقیق رفتار مشتری هستند. هر چه پیش بینی های فروش جانبی و فروش ارتقایی شما شخصی سازی شده تر باشد، نرخ موفقیت بالاتری خواهید داشت.
فروش جانبی و فروش ارتقایی با قوانین از پیش تعیین شده اتوماتیک منجر به افزایش درآمد، ارزش طول عمر مشتری و حتی ارزش هر سفارش می شوند.
10.ارتقاء و عرضه محصولات جدید
اشتراک گذاری اطلاعات در مورد ارتقاء محصولات و عرضه محصولات جدید، روشی عالی برای به رخ کشیدن توانمندیهای شرکت است. این کار نشان میدهد که شما پویا و نوآور هستید و باعث میشود مشتریان بخواهند بخشی از این مسیر باشند. همچنین میتوانید این اطلاعات را به صورت خبرنامههای برنامهریزیشده برای افرادی که حتی ممکن است هنوز مشتری نشده باشند، ارسال کنید.
جمع بندی
اتوماسیون بازاریابی چتری گسترده است که زیر آن امکان اجرای هزاران نوع خاص از کمپینهای بازاریابی وجود دارد. این واقعیت که اتوماسیون به یک تیم کوچک با بودجه محدود اجازه میدهد تا به نتایج گسترده و تاثیرگذاری دست یابد، شگفتانگیز است.
ایمیل مارکتینگ اتوماسیون بخش قابل توجهی از آن است. این قابلیت تمام توالیها و جریانهای ایمیل شما را خودکار میکند و به شما امکان میدهد تا تلاشهای خود را بر روی موارد مهم متمرکز کنید.